Vragen? Bel 02 761 12 70 of maak direct een afspraak!

Een bedrijf, winkel, handelszaak of vennootschap verkopen of kopen?
De Belgische Gids, reeds 50 jaar uw partner voor bedrijfsovernames in de Benelux!

MEER INFORMATIE

DOORZOEK ONS AANBOD


Regio


Vrij zoeken
Sector



Sport- en vrijetijdsartikelen

  • Sport- en vrijetijdsartikelen
Sport- en vrijetijdsartikelen
Sport- en vrijetijdsartikelen
 
De winkel voor sport- en vrijetijdsartikelen is de plaats bij uitstek waar klanten graag komen om hun uitrusting te kopen voor hun favoriete sport of vrijetijdsbesteding. Het is dan ook een zeer mooie kans voor elke ondernemer die zijn commercieel talent wil uitoefenen in een enthousiaste en positieve sfeer. Tegenover de grote thematische distributieketens kan de specialist met zijn expertise, zijn goede raad en zijn kwaliteitsmateriaal nog steeds zijn mannetje staan.
 
Sport en vrijetijdsbesteding nemen steeds meer en meer plaats in de agenda van de consument. Niet alleen omwille van het plezier of van de zin voor competitie, maar ook gewoon omwille van de gezondheid. De uitrusting die daarvoor nodig is verschilt van de ene sport tot de andere. Voor bepaalde sporten hebben je slechts een goed paar schoenen nodig, voor andere heb je een complete en dure uitrusting nodig. En de vereisten verschillen uiteraard in functie van het niveau van de sportbeoefenaar zelf.
 
België telt ongeveer 1.727 verkooppunten voor sportartikelen, waarvan er 363 deel uitmaken van een gespecialiseerde distributieketen. De sector gaf in 2013 werk aan 5.449 voltijds equivalente werknemers, wat dubbel zoveel is  dan in 1999. Een Belgisch huishouden besteedt jaarlijks gemiddeld 0,82% van het gezinsbudget aan sport. Van dit deel gaat 28% naar specifieke kleding en schoenen, 8% naar specifieke uitrusting en 6% naar abonnementen en lidgelden. 34% van de Belgen beoefenen minstens één keer per week een sport.
 
De markt van sportartikelen wordt door 4 verschillende kanalen bewerkt:
  • de "sport- en vrijetijdsafdeling" van de grote supermarkten;
  • de gespecialiseerde distributieketens;
  • de kleine detailhandel, al dan niet gespecialiseerd;
  • e-commerce, wat alsmaar belangrijker wordt.
 
Elk distributiekanaal speelt natuurlijk zijn eigen troeven uit. De consument die op zoek is naar goedkope kleding of materiaal vindt al snel zijn gading in de "sport- en vrijetijdsafdeling" van de grote supermarkt. De gespecialiseerde ketens bieden een enorme keuze aan, voor verschillende sporten, van verschillende kwaliteits- en prijsniveaus, en met een zekere vorm van raad voor de consument.
 
De kleinhandel, vooral de gespecialiseerde, richt zich meer op de beoefenaar van een specifieke sport, met een ruim aanbod van kwaliteitsproducten en met zeer competente begeleiding en ondersteuning.
 
E-commerce wordt meer en meer een belangrijke speler in deze markt, is 24 uur op 24, 7 dagen op 7 beschikbaar, met een enorm aanbod aan sport- en vrijetijdsartikelen aan een zeer scherpe prijs.
Verkoop en passie voor sport
Exploitatievoorwaarden
 
De exploitatievoorwaarden zijn niet echt verschillend van die van een andere kleinhandel (behalve wanneer ze een invloed kunnen hebben op het milieu of op de volksgezondheid). Op de website van de FOD Economie of andere organisaties voor zelfstandigen vindt u alle informatie die u nodig heeft om een zaak op te starten. Vergeet echter niet dat u als distributeur ook een rol te spelen hebt inzake de veiligheid van producten en diensten. Zo dient u onder andere volgende verplichtingen na te komen:
  • uitsluitend veilige producten en diensten leveren of aanbieden;
  • de gebruiker informeren over de risico’s die een product of dienst met zich mee brengt door de nodige gebruiksaanwijzingen en waarschuwingen aan te brengen en documentatie bij te houden;
  • medewerking verlenen aan de autoriteiten en de producenten bij het opsporen van de oorsprong van producten en bij maatregelen om risico’s te vermijden verbonden aan producten die u aflevert;
  • onmiddellijk het Centraal Meldpunt inlichten indien u ervan op de hoogte bent dat een product of dienst, door u verdeeld, een risico voor de consument met zich meebrengt.
 
Zeker in het geval van sport- en vrijetijdsartikelen mag dit zeker niet verwaarloosd worden. Meer informatie over deze verplichtingen vindt u in het document “Vragen en antwoorden - Wetboek economisch recht, boek IX betreffende de veiligheid van producten en diensten”.
 
Uw ondernemingsproject
 
Wie als ondernemer wil starten in de verkoop van sport- en vrijetijdsartikelen staat voor de keuze tussen twee realistische mogelijkheden: ofwel als franchisenemer werken voor een gespecialiseerde distributieketen, ofwel een eigen kleinhandel opstarten met een focus op een specifieke niche. Dat betekent dat u zich concentreert op een bepaalde sport, dat u in de mogelijkheid bent om met de beste leveranciers van sportuitrusting te onderhandelen en dat u de nodige competenties hebt om voor deze sport uitmuntende raad te kunnen geven aan uw klanten. U dient er ook op te letten dat de sportuitrusting waarvoor u kiest de mogelijkheid geeft om voldoende marge te genereren.
 
Waarom geen overname?
 
Er zijn veel voorbeelden van dit type gespecialiseerde winkels, in verschillende domeinen zoals paardrijden, golf, tennis... U kan natuurlijk uw eigen zaak van nul opstarten, indien u tenminste uw markt goed bestudeerd hebt met betrekking tot het bestaande aanbod en indien u zeker bent van uw kennis van de gekozen sporttak. Maar dit soort winkels zijn dikwijls een zaak van een gepassioneerde mensen die op een bepaald ogenblik zijn zaak wil overlaten. Omdat er binnen de familie niemand de zaak wil overnemen of gewoon omdat hij of zij iets anders wil gaan doen, ... Er vormt zich dan dikwijls een unieke gelegenheid om onmiddellijk een bestaande infrastructuur, een bestaand netwerk van leveranciers en een bestaand cliënteel over te nemen. Aarzel niet om op deze site naar ons actueel aanbod te kijken.
Xavier Huysmans - Laatste update op 26/10/2014

DOCUMENTATIE

  • DOCUMENTATIE
FR
NL