Vragen? Bel 02 761 12 70 of maak direct een afspraak!

Een bedrijf, winkel, handelszaak of vennootschap verkopen of kopen?
De Belgische Gids, reeds 50 jaar uw partner voor bedrijfsovernames in de Benelux!

MEER INFORMATIE

DOORZOEK ONS AANBOD


Regio


Vrij zoeken
Sector



Digitale reclame

  • Digitale reclame
On line reclame
De lokale handel op internet
 
E-mail, internet, Google, Facebook, … iedereen gebruikt regelmatig deze nieuwe informatie- en communicatiekanalen. 97% van de Belgische huishoudens met kinderen hebben thuis een internetverbinding. Dit is dus een mooie opportuniteit voor ondernemers en handelaars die nieuwe klanten willen aantrekken of bestaande klanten willen behouden. De kost is in het algemeen ook veel lager dan die van de traditionele reclamemiddelen.
 
Ook voor de lokale onderneming?
 
Van de lokale handel tot de grote multinational, elke ondernemer heeft toegang tot deze nieuwe kanalen. De technieken en de middelen die ingezet worden zullen natuurlijk verschillend zijn van onderneming tot onderneming.
 
Ook als lokale handel heeft u er belang bij om deze digitale kanalen in uw marketingstrategie te betrekken. Indien u deel uitmaakt of samenwerkt met een groep als franchisenemer of onder een gelijkwaardige vorm dan bestaat er veel kans dat deze groep u al een strategie en middelen aanbiedt voor uw digitale aanwezigheid. Maar indien u als handelaar alleen werkt, hoe pakt u het dan aan? In dit dossier stellen we u een aantal eerste stappen voor, die u perfect zelf kan uitvoeren zonder beroep te doen op professionele en betalende hulp.
On line aanwezigheid
Ken uw klanten
 
Het is uw eerste en fundamentele oefening. U heeft er waarschijnlijk al over nagedacht bij het opstellen van uw bedrijfsplan. Maar wanneer u communiceert is het belangrijk dat u weet met wie u te doen heeft. U kan uw doelgroep met verschillende criteria bepalen: hun leeftijdsgroep, de verdeling tussen mannen en vrouwen, het budget dat ze gemiddeld bij u besteden, de frequentie waarmee ze bij u hun aankopen doen (per dag, per week, per maand, per jaar), wat ze bij u komen zoeken, waarom ze graag bij u komen… Dat geeft u al een goed idee over de doelgroep waar u mee wil communiceren. Wanneer u iets publiceert of verzend moet u dus ook steeds deze doelgroep voor ogen houden.
 
Enkele basisoplossingen
 
E-mail: een krachtig instrument voor fidelisering
 
Met e-mail kan u uw klanten rechtstreeks en persoonlijk informeren. Het is niet de bedoeling om ze te bestoken met nutteloze boodschappen, maar ze informatie te geven die hun gaat aanzetten om in uw handelszaak (terug) te komen. U kan ze bijvoorbeeld informeren over een nieuw product, een promotie, een speciale actie ter gelegenheid van een braderie… Dit is dus een handig middel om uw klanten aan u te binden, vooral wanneer de aankoopfrequentie in uw sector vrij laag ligt.
 
Hoe komt u nu aan deze adressen? De Belgische wetgeving voorziet dat u enkel maar commerciële e-mails mag sturen aan mensen die daar expliciet toestemming voor gegeven hebben. Wanneer een klant bij u langskomt, vraag hem of haar dan om een fiche in te vullen met zijn of haar gegevens en e-mailadres, zodat ze als eerste op de hoogte worden gebracht van uw volgende acties. Op die manier kan u snel een adressenbestand opzetten van klanten en prospecten die geïnteresseerd zijn in uw activiteit.
 
In elke e-mail die u verstuurt moet u uw klanten de mogelijkheid geven om zich uit te schrijven. Aan u dus om er voor te zorgen dat uw informatie interessant genoeg is zodat uw klanten uw e-mails graag blijven ontvangen.
 
Om uw e-mails op te stellen en te verzenden kan u, zolang het aantal adressen vrij beperkt blijft, gewoon werken met het programma dat u gewoonlijk gebruikt. U zorgt er natuurlijk voor dat de ontvangers niet de adressen van de andere bestemmelingen kunnen zien. Als uw adressenbestand belangrijker wordt, vindt u op het internet heel wat tools (dikwijls zelfs gratis) waarmee u het op een meer efficiënte manier kan aanpakken.
 
Probeer ook om uw mailingacties zorgvuldig in te plannen. In functie van uw activiteit gaat u toch een soort van commerciële kalender opmaken: zorg er voor dat u hierin ook uw e-mailing acties voorziet.
 
Uw eigen website
 
Moet u over uw eigen website beschikken? Het kan nuttig zijn, maar voor een lokale handel is het niet altijd noodzakelijk. U kan het overwegen als u veel specifieke informatie heeft of als u gebruik wil maken van bepaalde tools voor reservaties of elektronische bestellingen. Het aantal mogelijkheden is heel uitgebreid: u kan zelf aan de slag of u kan aan een gespecialiseerde firma vragen om voor u een professionele website te maken.
 
U kan ook gebruik maken van het aanbod van bepaalde zoek- of promotieplatformen die een soort mini-sites aanbieden met bepaalde mogelijkheden tot interactie. Dit vindt u bijvoorbeeld bij de Gouden Gids, resto.be en vele anderen. Zorg ervoor dat u de juiste afweging maakt tussen de gevraagde investering en wat het u eventueel kan opbrengen.
 
Uw Facebookpagina
 
4,8 miljoen Belgen zijn actief op Facebook en 39% van hen volgt minstens één commercieel merk. Liefst 21% van de gebruikers zijn ouder dan 55 jaar, het is dus zeker geen kanaal dat voorbehouden is aan jongeren.
 
De aanmaak van een Facebookpagina voor uw bedrijf is volledig gratis. Het is heel eenvoudig en ook goed voorzien van de nodige documentatie. Verzorg de aanmaak van uw pagina met mooie foto's en duidelijke, korte en aantrekkelijke teksten. Zorg er voor dat u coherent blijft met uw grafische huisstijl en met de algemene stijl van uw activiteit. Blijf professioneel en verwar deze pagina niet met uw persoonlijke pagina.
 
Eén keer dat uw pagina klaar is kan u ze voor u laten werken, volledig gratis. U werkt daarbij op twee assen:
 
Mensen naar uw pagina leiden
 
Indien u reeds actief bent op Facebook kan u beginnen met uw vrienden uit te nodigen om uw pagina "leuk te vinden". Telkens een vriend hierop ingaat ziet ook zijn of haar eigen netwerk dit. Er is dus veel kans dat deze mensen ook een kijkje komen nemen op uw pagina.
 
Nodig de klanten in uw winkel uit om uw pagina op Facebook leuk te vinden. Geef ze een kaartje met het adres van uw pagina wanneer ze langs de kassa komen, hang een affiche met het Facebookadres op in uw zaak.
 
Uw pagina actief houden
Zorg regelmatig voor nieuwe informatie op uw pagina: een nieuw product, een promotie, een speciale actie ter gelegenheid van een braderie,… Kortom, alle informatie die uw klanten kan interesseren.
 
Nodig ook de mensen die uw pagina volgen uit om uw informatie met anderen te delen, zodat u een hefboomeffect doet ontstaan en nog meer mensen bereikt.
 
Denk er aan om uw communicatie te integreren
 
Zorg ervoor dat uw "digitale referenties", zoals uw e-mailadres, het adres van uw website of van uw Facebook pagina duidelijk vermeld worden op al uw communicatiemiddelen: een reclame in het lokale handelsblad, een affiche naar aanleiding van een braderie, uw verpakkingen, uw kassabriefjes,… Op die manier zorgt u voor een kruisbestuiving tussen al uw communicatiemiddelen.
 
Denk digitaal bij een overname
 
Wanneer u er aan denkt om een bestaande zaak over te nemen, let dan ook op het bestaande "digitale kapitaal". Indien de zaak reeds over een website beschikt, zorg er dan voor dat u de rechten op de domeinnaam verwerft, let op bestaande contracten met digitale leveranciers, zorg ervoor dat u eventuele toegangscodes verkrijgt, ook eventuele lijsten met e-mailadressen van bestaande klanten. Dit vertegenwoordigt allemaal een digitaal kapitaal dat belangrijk is om de zaak verder te kunnen uitbouwen.
 
Een eerste stap
 
De middelen die hierboven beschreven werden zijn slechts een eerste stap in uw digitale aanwezigheid en zijn vooral bedoeld voor de lokale handel. Het is de bedoeling om gebruik te maken van een aantal mogelijkheden en toch de kosten te beperken. Uiteraard kan u veel verder gaan. Maar zoals voor uw andere investeringen geldt ook hier de regel dat u een meer uitgebreide aanpak moet bekijken in het kader van uw algemene groeistrategie.
 
Nuttige links
 
 
Unizo
http://www.unizo.be/ictenmultimedia/
 
KMO Insider
http://www.kmo-insider.biz/
Xavier Huysmans - Laatste update op 22/06/2014

DOCUMENTATIE

  • DOCUMENTATIE
FR
NL